5 psich zdjęć przed i po obróbce

piątek, 17 kwietnia 2015

Dojazd na foty, czasami cały dzień spędzony z aparatem na szyi (zawody ♥), powrót do domu i... Nie, jeszcze nie pokazujemy naszych dzieł sztuki. Zdjęcie zapisane na karcie pamięci to dopiero początek.

fot. M.Grobla


"W czym przerabiasz zdjęcia?"

Zacznę od tego, że określenie "przerabiać" kojarzy mi się z fotomontażem, z totalną zmianą zdjęcia. Wolę określenie "obrabiać", jakoś bardziej pasuje mi do tego, co robię z moimi zdjęciami, czyli staram się uwydatniać zalety i ukrywać drobne (czasem większe, ale cii...) niedociągnięcia. Obrabiając fotki w określony sposób nadaję im też jakiś styl, który rzecz jasna zmienia się na przestrzeni czasu.

Używam do tego Photoshopa, nieoceniony jest też tablet graficzny Wacom Bamboo Pen&Touch - dzięki niemu mogę pracować dużo precyzyjniej i szybciej niż myszką. Kupiłam go kilka lat temu z myślą o rysowaniu i grafice, teraz nie wyobrażam sobie dotykania fot bez pena w ręce i każdemu, kto zajmuje się fotografią bardzo polecam taki sprzęt :).


RAW vs JPG 

Zdecydowanie wolę robić zdjęcia w RAW, mam wtedy większy wpływ na to, co mogę na nich zmienić/poprawić w czasie obróbki i foto nie traci wtedy tak bardzo na jakości, jak byłoby to w przypadku JPG.
Jeśli komuś poniższe przykłady moich "metamorfoz" wydadzą się drastyczne, to właśnie dzięki temu, że wykonuję foty w RAW. JPG nie zawiera tylu informacji i nie jest tak podatny na obróbkę, dlatego trudno osiągnąć takie efekty pracując na plikach o tym formacie.


Nie zdradzę Wam, jak krok po kroku obrobiłam każde z poniższych zdjęć, jakich wartości używałam w poszczególnych ustawieniach, bo to nie ma sensu. Głównie dlatego, że jest wielce prawdopodobne, że używając tych samych ustawień na swoim zdjęciu zwyczajnie je zepsujecie.
Poza tym każdy powinien wypracować sobie jakiś swój styl. Wiadomo, że nikt nie wymyśli koła na nowo, ale bycie wierną kopią kogoś innego mija się z celem. Z resztą, większość z Was prędzej czy później sama do tego dojdzie ;).

1. Wiosna, wszystko budzi się do życia, pojawiają się pierwsze liście na drzewach i... ludzie w parkach. Usadowili się idealnie za piesą, niczym członkowie klubu wielbicieli Czerwonego Kapturka ubrani w czerwone, rzucające się w oczy stroje. Nie, nie, nie...


2. To zdjęcie z zawodów frisbee. W takiej sytuacji raczej ciężko zaplanować co znajdzie się w tle i myślę, że w tym przypadku dość mocno odciąga ono uwagę od głównego motywu, więc biały element zniknął. Dodatkowo pies zamiast czarnej plamy zyskał więcej futra.


3. Jesień, mnóstwo pięknych kolorów, ah... :D Jestem z tych, którzy lubią cukierkowe kolory na zdjęciach i nic na to nie poradzę.


4. Nie ma nieba i jest niebo! Śnieg też ma jakby bardziej śniegowy kolor.


5. Na koniec jedno z moich ulubionych zdjęć :) 


45 komentarzy:

  1. Reeety, ale różnica! To dlatego takie fajne foty...:P Ja nie przerabiam zdjęć, bo podobają mi się takie, jakie są w dodatku nie załapuję lr.:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość fot uważanych przez ludzi za "fajne" jest wcześniej poddawana obróbce :). Nawet te, które wydają się dość hmm... naturalne. Po prostu aparat nie rejestruje obrazu w taki sposób, jak ludzkie oko, więc chcąc uzyskać taki efekt, trzeba tu i ówdzie coś poprawić. Uważam, że obróbka to nieodłączna część fotografii :D. Choć oczywiście co kto lubi.

      Usuń
  2. Jak ja kocham to ostatnie zdjęcie! :D Do rawów przekonałam się stosunkowo niedawno i musze powiedzieć wielkie wow! Jest o wiele łatwiej 'wydobyć' poszczególne elementy ze zdjęcia i nie spada tak drastycznie jakość. Poza tym to uwielbiam twoje zdjęcia, są naprawde niesamowite :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnie zdjęcie jest cudowne, nawet przed obróbką ma swój urok :D
    Ja nadal trzymam się jpg, zapewne mocno sobie tym szkodzę :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj na jakiś czas zmienić sobie te ustawienia, jak Ci się nie spodoba, to najwyżej wrócisz do JPG, ale wątpię... :D

      Usuń
    2. Najpierw musisz dowiedzieć się, czy Twój sprzęt w ogóle ma możliwość robić zdjęcia w RAWach. Potem w ustawieniach zmieniasz z jpg na raw, jeśli nie wiesz jak to dokładnie zrobić, zajrzyj do instrukcji swojego aparatu :).

      Usuń
  4. Bardzo fajnie się czytało i oglądało. Kocham to ostanie zdjęcie! Jak komuś kto Cię (o zgrozo) nie kojarzy, pokazuję właśnie to :D
    Ogromna różnica! Ja w programach do obrabiania jestem nieporadna jak dziecko, ale ćwiczenie czyni mistrza.
    A co do tego pytania "w czym przerabiasz/obrabiasz zdjęcia?" razem w pakiecie "jaki masz aparat? ile kosztował?" czasami mnie irytuje :P

    Pozdrawiam,
    poprostuzuzia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to bardzo miłe! :D
      To prawda, nie od razu Rzym zbudowano, do wszystkiego potrzebny jest czas. Tak samo, jak trzeba nauczyć się robić zdjęcia, trzeba też nauczyć się je obrabiać.

      Tak, takie pytania powtarzające się po raz... kolejny, stają się męczące i wkurzające, dlatego piszę te posty i liczę na to, że zainteresowani sami tu trafią :).

      Usuń
  5. Cudowne obróbki, widzę coraz więcej takich kolarzy pokazujących zdjęcia przed i po obróbce. Uwielbiam je oglądać i wprost nie mogę się na nie napatrzeć. Wprost nie mogę się doczekać kiedy sama będę miała odpowiedni sprzęt do takich działań :).

    H&F
    http://jaimojaspanielka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajne zdjęcia! Czarujesz tą obróbką, oj czarujesz! Fakt, bez niej dzisiejsza fotografia nie byłaby taka sama. Stare zdjęcia może i obeszły się bez pracy nad nimi w rozmaitych programach, ale one miały swój własny urok - te szumy, nieostrości, częsta sepia lub bw. Od współczesnej fotografii wymaga się nieziemskich, żywiołowych kolorów i ostrości jaki żyleta (choć to ostatnie nie we wszystkich wypadkach) - dlatego też dłubanie w graficznym programie jest zwyczajnie konieczne. Tobie wychodzi to bardzo fajnie.
    Powiem ci, że zaintrygowałaś mnie tym tabletem. Wydaje się całkiem fajną i niedrogą alternatywą. Myślę, że może kiedyś się w niego zaopatrzę, zwłaszcza, że mój komputer ledwo działa i strasznie irytuje mnie tym, że przekłamuje kolory.
    Pozdrawiam!

    PS. Zmieniłaś aparat? Wydawało mi się, że wcześniej działałaś na innym modelu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowa! :D
      Hmm... nie wiem czy dobrze mnie zrozumiałaś, tablet graficzny stosuję zamiast myszy komputerowej, to tylko urządzenie wskazujące i nie ma bezpośredniego wpływu na kolory. Żeby kolory nie były przekłamane, to przydałby się porządny, poprawnie skalibrowany monitor :).

      Tak, wcześniej 450d, od około półtora miesiąca 7d :D.

      Usuń
    2. Teraz zrozumiałam :D Dzięki za wyjaśnienie! W takim razie porządny monitor tak czy inaczej trzeba będzie sobie zafundować.
      A powiedz mi jak ci się pracowało na 450? Ja zastanawiam się teraz nad zmianą sprzętu i gdybam sobie również i nad tym modelem :D

      Usuń
    3. Na początek był całkiem ok, gdybym nie robiła zdjęć psom to możliwe, że nadal byłabym z niego zadowolona i inwestowałabym głównie w szklarnię :). Tutaj pisałam trochę o tym modelu.

      Usuń
  7. Czy ktoś kto nie ma precyzyjnej ręki (nie umie rysować itp.) poradziłby sobie z takim tabletem ??
    *Nie wiem jak u Cb, ale u mnie jak robię pliki RAW komputer mi nie odczytuje zdjęć :( Dopiero jak dodam je do Lr mogę je obejrzeć - a jest to trochę nie zręczne.
    Może u Cb jest jakoś inaczej (że od razu odczytuje bez Lr) - napisałabyś mi jak to zrobiłaś (o ile coś robiłaś xD)?

    Pozdrawiamy
    Natalia&Lucky
    http://lucky-pies-na-medal.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że bez problemu, na początku tylko przestawienie się z myszy na pena może być trochę kłopotliwe, ale to kwestia przyzwyczajenia :).

      U mnie też tak jest, ale w niczym mi to nie przeszkadza. Jak chcesz przeglądać sobie RAWy nie otwierając ich w LR, to możesz pobrać sobie przeglądarkę obrazów, która będzie je odczytywać, np. Picasa.

      Usuń
  8. Różnica jest ogromna! Ostatnio również trochę bardziej zainteresowałam się obróbką, i muszę sprawdzić czy mój aparat ma opcję raw :).

    Pozdrawiamy E&D

    OdpowiedzUsuń
  9. Rzeczywiście zdjęcia po obróbce wyglądają o wiele lepiej! Mają cudne kolory, a szczególnie to ostatnie przerobiłaś mistrzowsko :D Ja ostatnio zaczęłam obrabiać w photo scape, cena photoshopa mnie lekko przeraża a nie robię też zdjęć tak często, żeby się opłacało go kupować ;) Mój aparat raczej nie ma funkcji zdjęć w pliku RAW, ale jeszcze sprawdzę, bo jestem ciekawa różnicy między nim a JPG :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię takie posty. Ja nadal niestety boję się obrabiać zdęcia... robię w RAWach, widzę różnicę, ale jednak mam stres, że wszystko popsuję.
    Nurtuje mnie pewne pytanie... Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że tablet tak jakby wolniej chodził w stosunku do ruchu piórkiem? Mam starszą wersję P&T i od jakiegoś czasu właśnie tak muli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E tam, czego tu się bać. Nie wyjdzie, to można obrobić jeszcze raz. Oglądając swoje stare zdjęcia, sama chętnie obrobiłabym je wszystkie od nowa ;).

      Nie, nie przypominam sobie takiej sytuacji z tabletem.

      Usuń
    2. Dzięki, może coś zacznę robić rzeczywiście, bo czasami aż szkoda zostawić te aż tak surowymi...

      Usuń
  11. Również bawię się programami do obróbki zdjęć i właśnie przeglądam tablety graficzne. Miałam jeden kiedyś, ale wtedy jeszcze nie sądziłam, że do czegoś ''większego'' mi się przyda i go odsprzedałam. Czego teraz naprawdę bardzo żałuję. Rozjaśniłaś mi troszkę sprawę z wyborem tabletu, za co dziękuję :)

    Pozdrawiam
    fursora.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Różnica powalająca! Uwielbiam oglądać czyjeś fotki. Sama niestety nie mam do takiego fotograficznego zacięcia i szybko się nudzę, zniechęcam. Mam polubiony Twój fanpage fotograficzny i zdecydowanie za rzadko wrzucasz zdjęcia! :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. O rany. Ja to dopiero raczkuję... Czasem zdarza mi się najwyżej przyciąć zdjęcie, ale usuwanie ludzi/przedmiotów z tła? Dla mnie to czarna magia. A Twoimi zdjęciami zawsze się zachwycam. Skończyłam dziś czytać Twój blog i niezmiernie ubolewam nad tym, że im starsze posty, tym więcej zdjęć się pousuwało...

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdjęcia i po, i przed wyglądają świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja tablet mam, ale od dawna leży nieużywany. Za każdym razem jak czytam o tym, że dobrze sprawdza się w obróbce, mam ochotę wypróbować i za chwilę zapominam ;-).
    Jestem ciekawa jak radzisz sobie z porządkowaniem dużej ilości zdjęć, czy masz jakiś sprawdzony sposób? Czy pliki obrobione pomniejszasz do określonej wielkości, czy zostawiasz w oryginalnym rozmiarze (w razie, gdyby pojawiła się potrzeba drukowania w większym formacie), a potem tylko zmniejszasz na bloga?
    Kiedy zmieniłam aparat na nowszy model pojawił się problem większych plików i już powoli kurczy mi się miejsce na dysku. Chętnie przeczytałabym u Ciebie post na temat organizacji folderów ze zdjęciami i opcji zapisu gotowych plików.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy dzień focenia to oddzielny folder (np. 03 14, 04 17, wtedy układają się po kolei), potem te wszystkie foldery trafiają do kolejnego folderu oznaczonego danym rokiem. Choć czasami się w nich gubię i chyba niedługo zacznę wrzucać poszczególne "dni" do folderów oznaczonych miesiącami. To tyle jeśli chodzi o porządkowanie plików.
      Jeśli chodzi o oszczędzanie miejsca, to raczej nic nie doradzę. Zdjęcia zmniejszam od razu do internetu (ale to z lenistwa, nie z oszczędności) i tak tez zapisuję je na dysku. Wyjątek robię w przypadku fot "wow", które mam zamiar wydrukować, no i to samo ze zdjęciami z sesji dla kogoś. Zostawiam też RAWy.
      Część fot mam już na dysku zewnętrznym i powoli rozglądam się za kolejnym, bo te w komputerze coraz bardziej się zapełniają ;).

      Usuń
    2. Ja robię bardzo podobnie, mam foldery oznaczone rokami, w nich foldery dni pogrupowane jeszcze na pory roku (łatwiejsza nawigacja, a nie ma ich tyle co miesięcy), trzymam zdjęcia w wersji ze znakiem wodnym do internetu, bez znaku i na wszelki wypadek też rawy (zdarzyło mi się kilka razy że chciałam wrócić do jakiegoś zdjęcia, np. potrzebowałam go na konkurs i chciałam je obrobić jeszcze raz). Nie zmniejszam zdjęć, ale chyba powinnam zacząć, bo trzymanie takich dużych jest bez sensu.

      Usuń
  16. Piękne obróbki! Różnica jest ogromna. To dlatego takie super zdjęcia....
    oczamipsa365.blogspot.com
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Łał! Bardzo ładnie wychodzi Ci obróbka zdjęć :-) Ja niestety nie mam żadnych programów na komputerze, a i nie wiem czy by był jakiś sens przerabiania ich, bo robię telefonem :-) Jeszcze się nie dorobiłam aparatu :D
    Pozdrawiamy K&T
    jackterror.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Różnica między RAW'em a JPG jest tak ogromna (tu mój przykład ---> https://plus.google.com/u/0/photos/105934028972794739916/albums/6139025289073712673/6139025292419331618?pid=6139025292419331618&oid=105934028972794739916 ), że często kiedy pokazuje komuś to samo zdjęcie w tych dwóch formatach myśli, że jedno zdjęcie jest bez obróbki (oczywiście RAW), a drugie z nią :D Mimo wszystko zdecydowanie wolę robić w RAW'ach, bo tak jak zresztą napisałaś można wyciągnąć z zdjęcia dużo więcej:)
    a tak btw to podobno w 7d są koszmarne szumy na dosyć niskich czułościach, faktycznie jest to aż tak widoczne? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W porównaniu z 450d szumy nie są żadnym problemem ;). Jak pobawię się trochę dłużej 7d to napiszę o nim coś więcej w kontekście aparatu do fotografii psów.

      Usuń
    2. Napisz! Bo ja myślę sobie tak trochę nad kolejnym aparatem (i tak mnie nie stać, ale może pora coś tam odkładać powolutku jak kupię już 85mm i kamerkę) i nie wiem czy myśleć o pełnej klatce czy po prostu bardziej zaawansowanym aparacie z małą matrycą.

      Usuń
  19. Mistrzostwo! Tyle jestem w stanie powiedzieć :P
    Pozdrawiam! :))

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetne zdjęcia! :) Ja także interesuję się fotografią.Zgadzam się z tym, że każdy powinien mieć swój pomysł na zdjęcie, że powinien zachować jakieś swoje wyobrażenie na daną fotografie i nie kopiować od innych. ;p Bardzo fajnie, że napisałaś o tym tablecie, bo nie słyszałam o tym. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Też wolę słowo "obrabiać" :P
    Również używam tabletu, a "ulepszam" zdjęcia w zwykłym Photoscape, ale nawet w prostym programie trzeba umieć pracować żeby coś z tego wyszło :D
    Pozdrowionka! ♥

    OdpowiedzUsuń
  22. Naprawdę cudowne, różnica jest i to wielka.
    Pozdrawiamy! :)
    http://codziennebeagle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Mój komputer nie toleruje RAWów. Nie wiem o co z tym chodzi, ale zawsze zdjęcia w tym formacie wychodzą różowe. Sekundę wyglądają jak powinny po czym magia! Zmieniają się na różowe! I wujek google tutaj też nie pomaga. Próbowałam już dosłownie wszystkiego, instalowałam programy itp i nic. A baaardzo nad tym ubolewam, bo też twierdzę, że RAW a JPG to jak niebo i ziemia....

    OdpowiedzUsuń
  24. Wow! Niestety, gdy ja próbuję obrabiać zdjęcia, to zawsze wychodzą brzydsze niż były z początku :\

    OdpowiedzUsuń
  25. Ta różnica aż zabolała moje oczy! Wspaniałe obróbki, tak właśnie powinny wyglądać prawdziwe zdjęcia! Pozdrawiamy!
    maniolowo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Zdjęcia przed i po obróbce są genialne! :) Uwielbia porównania typu przed i po, ślicznie pani potrafi obrobić te zdjęcia. Super. :)

    http://www.ambropies.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. Wow! Jaka wielka różnica! Obserwujemy.
    wesolepupile.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. późno przeczytany, ale zmana jest ogromna, widzę, że jeszcze dużo nauki przede mną

    OdpowiedzUsuń
  29. Może masz jakiś tutorial? Jeśli chodzi o obróbkę zdjęć w PS? Bardzo chętnie bym się czegoś nowego nauczyła :)
    Może jest możliwość taka, że obrabiasz "cudze" (w sensie mojego psa) zdjęcia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam tutorialu i prawdopodobnie nie będę takiego udostępniać, dlaczego - wyjaśniłam we wpisie :).
      Nie obrabiam cudzych zdjęć.

      Usuń